Tuesday, December 1, 2009

INI JALAN KITA PART 1



"Sesungguhnya jalan dakwah itu sangat panjang dan banyak mehnah & ujian dan mungkin kita tidak dapat merasa saat kemenangan islam itu sendiri"

Ini adalah kata-kata mujahid as-syahid hassan al-banna kepada kita dan sangat menarik untuk di hayati kerana seringkali kita memikirkan kenapa perlu kita bekerja untuk islam bersusah payah siang dan malam membetulkan kerosakan yg berlaku dalam masyarakat yg semakin hari semakin bertambah teruk. Kata kunci yang penting untuk segala persoalan ini adalah KEYAKINAN kita. Di dalam buku fathy yakan, ‘apa erti saya menganut islam’ ada membahaskan tentang KITA MESTILAH MEYAKINI MASA DEPAN ISLAM YG GEMILANG. Sebagai seorang muslim kita wajib meyakini bahawa islam akan menjadi ustaziatul alam seperti zaman lampau dan sesungguhnya kita adalah sebaik-baik umat.

Oleh itu wajiblah bagi kita bersama-sama bekerja untuk islam untuk mendaulatkan kembali islam.

Tetapi bagaimanakah kita hendak membantu islam? Bolehkah kejayaan umat terdahulu hasil tindak tanduk individu? Semestinya tidak para sahabat dan umat2 terdahulu mencapai kemenangan dengan kekuatan JEMAAH atau kesatuan yang kuat. Sesungguhnya kesatuan umat islam telah di tunjukkan oleh mas’ul utama kita iaitu rasulullah saw dan di bawa dalam konsep kontemporari oleh As-Syahid Hassan Al-Banna melalui Ikhwanul Muslimin.

Hanya dengan kekuatan jemaah sahajalah dapat mendaulatkan islam seperti dahulu. Dan seperti mana yang kita tahu tunjang kepada jemaah islam adalah tsawabit2 nya.

TO BE CONTINUE…..

No comments:

Post a Comment