Monday, January 10, 2011

“BERILAH KEGEMBIRAAN SEBANYAK2NYA DARI MENERIMA SEBANYAK2NYA”

Kata-kata di atas saya ambil dari filem índonesia ‘Laskar Pelangi’ dan memberi makna yang besar dan menjadi salah satu motto hidup kerna satu lagi motto sy adalah 3P (pencetus,penggerak,perubah). Sukar untuk dilaksanakan akan tetapi tidak mustahil di implementasikan jika langkah pertama di ambil dari sekarang.

Hidup kita sangat singkat dan tersangatlah rugi sehari hidup kita berakhir tanpa memberi kegembiraan pada diri sendiri dan lebih bermakna kita dpt memberinya pd org lain. Definisi hapiness itu berbeda dengan setiap org. Ada yg meletakkan kekayaan sbg erti kegembiraan. Gembira bila dpt shopping seharian tanpa fikir brpa byk duit yg kluar. Dan ada juga meletakkan kgembiraan bila kehadiran org tersayang di sisi setiap saat. Dan paling kurang org yg berasa sgt gembira bila dapat melakukan perkara yg di perintah oleh allah dan berjaya melawan hawa nafsu dan godaan syaitan. Di manakah kita letak kegembiraan kita???

Ya benar kekayaan itu penting, cinta dan kasih sayang itu sangat manis, akan tetapi jadilah kita seorang yang adil dan saksama. Meletakkan cinta Allah paling tinggi dan mulia dan tidak sama sekali mengabaikan cinta pada manusia dan perkara2 lain dalam hidup kita. Seorang muslim harus ‘balance’ dalam setiap aspek. Kejarlah kegembiraan kita setiap hari dan jangan cuba jadikan diri kita medium kegembiraan untuk orang di sekeliling kita.

“ Give urself to others and Allah will give a true hapiness to urself”

No comments:

Post a Comment