Sunday, April 10, 2011

SELUAR JEANS VS JUBAH

Kisah ini berlaku di sebuah kampung di selatan tanah air. Setiap tahun seorang pemuda Azzam (bukan nama sebenar) akan mengadakan program motivasi untuk anak-anak kampung tersebut. Pada tahun pertama Azzam ke kampung tersebut dengan memakai seluar jeans dan baju kemeja. Tapi seluar jeans Azzam biasa2 aja tak terlalu lusuh. Maka berceramah lah Azzam selama 3 hari pada anak2 kampung itu. Dan ada juga Azzam menyampaikan tazkirah dan kelihatan juga makcik2, pakcik2 di belakang mendengar. Antara tajuk yang di sampaikan adalah berkisar mengenai ibadah dan akhlak. Setelah selesai tazkirah itu seorang makcik datang pada Azzam dan bertanya kepada Azzam :

Makcik:Nak, bagus makcik tengok kamu nie muda2 dah pandai bagi ceramah kt org. kan bagus ada menantu mcm kamu nie..

Azzam:Eh, ramai lg makcik yg lagi bagus dari sy nie..2 yg imam muda 2 lagi gempak dari sy. Sy nie apela sgt (padahal dah blushing si Azzam tu)

Makcik: tapi mintak maaf la makcik baru sedar rupanya org pakai seluar jeans pun bole cakap pasal agama kn? Selalu tgk ust. Pakai jubah, serban dan sebagainya.

Azzam: yer makcik sebenarnya se afdhal nya macam 2 la..tapi sy dah banyak ceramah dgn org2 muda kalau sy pakai jubah dgn serban diorang tgk sy dari jauh mesti lari punya. Macam mana sy nk bdamping dgn diorang

Makcik: tergelak2 comel jap. Betul jugak tu. Patutla anak muda sekarang tak suka langsung dgr ceramah kt kmpung nie. Apatah lagi pegi masjid. Kami yg tua2 nie jela yg pegi.

Azzam: itulah makcik, macam2 cara nak sampaikan islam makcik n islam tu tersangat la luas. Bukan hanya kopiah dan jubah. Tapi itu sebahagian kecil dr islam gak.

Makcik:nak, bila2 dtg la umah makcik makan2 yer. Makcik ramai anak. Yg pandai masak pon ada..

Azzam: dlm hati (makan free 2). i.allah makcik nanti sy ada masa sy dtg makcik. Kirim salam kt semua anak makcik.haha(dgn senyuman sinis)

Makcik: yang lelaki ke perempuan?

Azzam: semua makcik..

Makcik:ok nak, makcik balik dulu

Azzam: ok. Trima kasih byk2 makcik..hati2 jalan balik makcik

Moral of the story: jadilah BIJAK dalam apa jua suasana dan ketika dan Islam adalah MUDAH dan jangan SEMPIT kan islam sehingga kewajipan DAKWAH terabai..

No comments:

Post a Comment